KANAĎANÉ OPĚT CESTUJÍ DO SVĚTA, MÍŘÍ I DO STŘEDNÍ EVROPY. UTRÁCEJÍ VÍCE NEŽ JINÍ

V kanadském odvětví cestovního ruchu dochází k postupnému oživení po prudkém poklesu způsobeném pandemií. Čísla ještě nedosahují předpandemické úrovně, ale svědčí o trvalém růstu ve srovnání s minimem, které bylo zaznamenáno během pandemie. V roce 2019 zavítalo například do střední a východní Evropy na 214 tisíc lidí, v roce 2022 to bylo již na 201 tisíc, v roce 2023 pak dle předběžných statistik téměř na úrovni roku 2019.

Český Krumlov patří k místům, která Kanaďané navštěvují v Česku nejvíce. Foto: Shutterstock

Podle zprávy Kanaďané nepodléhají trendu ekonomické krize a jsou ochotni utratit něco navíc, aby si mohli příjemnou dovolenou. Letos jsou ochotni utratit za cestování více než loni, celosvětově se v tomto ohledu řadí na druhé místo. Téměř polovina Kanaďanů přitom plánuje ušetřit tím, že bude cestovat mimo hlavní sezónu nebo využije různé bonusy k úhradě hotelových či leteckých poplatků. Ve srovnání s Američany pak Kanaďané cestují na počet obyvatel dvakrát více a mají stále větší zájem o evropskou kulturu a historii.

AMERIKA I EVROPA

Mezi nejoblíbenější destinace sice stále patří USA, kam se v roce 2023 vydalo 20 milionů Kanaďanů. Evropa se ale drží na druhém místě, přičemž v roce 2023 přicestovalo do EU a Spojeného království téměř 6,5 milionu Kanaďanů. Z dalších statistik vyplývá, že mezi těmi, kteří zvažují větší cestu, uvažuje 70 % o Evropě a 45 % chce strávit v zahraničí více než týden. Z průzkumů vyplývá přetrvávající touha Kanaďanů upřednostňovat nezapomenutelné cestování, od spontánních výletů až po zážitky, které se opakují jednou za život.

NÁRŮST CEST DO ČESKA

Do Česka v roce 2023 přijelo téměř 70 tisíc Kanaďanů, což představuje  meziroční nárůst o 52,6 %. Většinou mají zkušenosti s Prahou, Českým Krumlovem nebo Karlovými Vary. Dlouhodobé aktivity českého turismu se tento trend snaží změnit a turistům i odborné veřejnosti nabídnout i jiná místa, včetně Severní Moravy či vinařské oblasti na jihu Moravy.

Kanaďané jsou obecně ideální cílovou skupinou, která má zájem o cestování, disponuje finančními prostředky, dvě třetiny z nich vlastní platný cestovní pas. I díky silným historickým vazbám se rádi na starý kontinent včetně Česka vrací nebo se tam plánují poprvé podívat. Hlavními charakteristikami cestování Kanaďanů jsou poslední dobou hlavně spontánnost a cestování na poslední chvíli či sólo cestování, z velké části preferované generací mileniálů (narození mezi 1983-1995) nebo internetovou generací Z (narození od roku 1996).

 

Fotogalerie

Veletrh Travel & Vacation Show a český večer na ambasádě. Foto: Velvyslanectví ČR v Ottawě

JEDINEČNÉ ZÁŽITKY VE VÍCE ZEMÍCH

Nejnovější průzkumy ukazují, že nejdůležitějšími faktory ovlivňujícími výběr dovolené jsou pro Kanaďany zejména kulturní a historické bohatství země, kulinářské zážitky, doporučení od cestovního agenta nebo od rodiny a přátel, předešlá zkušenost, cena či přírodní krásy. Kanaďané hledají jedinečné zážitky a jako dovolenou snů vnímají zájezd do více zemí v rámci regionu.

Z diskusí na letošním veletrhu Travel & Vacation Show vyplynulo, že mnozí vítají Česko jako destinaci pro rodinnou a aktivní dovolenou. Kanaďané čím dál více vyhledávají aktivní dovolenou v kombinaci s poznáváním historie, přírodou, wellnessem a dalšími formami zážitkové turistiky, kterými Česko disponuje. V kombinaci s výhodnou polohou v srdci Evropy by tyto preference mohly při správné propagaci vést ke zvýšenému zájmu Kanaďanů nejen o Prahu, ale i o ostatní části naší úžasné země včetně jejich regionů.

ČESKÝ VÍKEND V OTTAWĚ

První dubnový víkend přinesl do kanadského hlavního města Ottawa nejen spoustu jarního sluníčka, ale i plno turistických krás regionů Česka. Po delší době mělo Česko možnost prezentovat se na prestižním veletrhu cestovního ruchu Travel & Vacation Show. Akci se podařilo uskutečnit za finanční podpory Ministerstva pro místní rozvoj ČR a ve spolupráci Velvyslanectví ČR v Ottawě s agenturou CzechTourism a Centrály cestovního ruchu pro Severní Moravu. Během tří dnů se uskutečnila řada zajímavých prezentací, networkingu, ale i ochutnávky české gastronomie.

Sérií akcí zahájil páteční český večer na Velvyslanectví ČR v Ottawě, který uvedl velvyslanec Martin Tlapa. Vystoupily zde zástupkyně agentury CzechTourism a Centrály cestovního ruchu pro Severní Moravu, které představily zástupcům kanadských cestovních kanceláří a cestovního ruchu všechny krásy Česka. Účastníci měli možnost seznámit se s českými a moravskými regiony, lázeňskými či vinařskými destinacemi, památkami UNESCO, nebo s blížícím se Mistrovstvím světa  hokeji konaném mimo jiné v Ostravě. Význam hokeje v Kanadě asi netřeba zdůrazňovat.

VELETRH TRAVEL & VACATION SHOW

Víkend se pak nesl v duchu intenzivních prezentací a networkingu na dvoudenním veletrhu Travel & Vacation Show, kterého se celkově zúčastnilo na 150 destinací prezentovaných zástupci cestovních kanceláří či místních ambasád. Česko se kromě národního stánku, který byl v permanentním obležení zájemců o informace, tipy a brožury, rovněž představilo v rámci hlavního programu prostřednictvím dvou odborných seminářů o Česku se speciálním zaměřením na Severní Moravu. Semináře sklidily od náročného kanadského publika zasloužený úspěch. Česko je díky svým historickým památkám, nepřebernému množství kulturních akcí, ale i svou bezpečností a v neposlední řadě ideální poloze velmi atraktivní destinací. Díky prezentaci regionu Severní Moravy byly představeny konkrétní možnosti pro strávení dovolené mimo všemi známou Prahu a její blízké okolí.

Prezentace jsou k dispozici na konci tohoto článku na webu Velvyslanectví ČR v Ottawě.

Jan Kubačka, ekonomický diplomat

Aneta Davidová, stážistka, Velvyslanectví ČR v Ottawě