SLUNCE, SENO, MUCHOLAPKA: ČESKÁ FIRMA SÁZÍ NA ROZVOJOVOU SPOLUPRÁCI V AFRICE
Rodinná firma Papírna Moudrý proniká na africký trh. Do výroby ekologicky nezávadných prostředků pro boj s obtížným hmyzem by ráda zapojila také místní komunity v Zambii.

Ilustrace: Shutterstock
V oblíbené české komedii Slunce, seno, jahody mladý agronom pouští kravám hudbu, aby se jim ve stájích lépe vedlo. Můžeme to považovat za úsměvnou scénáristickou nadsázku, ale je fakt, že řada překvapivě jednoduchých opatření dokáže chov dobytka zefektivnit. A farmáři na to slyší. Takovou zkušenost udělala také rodinná firma Papírna Moudrý, přední evropský výrobce mucholapek, když se s pomocí grantu v rámci B2B projektu financovaného Českou rozvojovou agenturou (ČRA) vydala na průzkum afrického trhu.
„Zpočátku jsme si mysleli, že představa o otravných mouchách v domácnostech je univerzální. Ale v Zambii jsme zjistili, že tamní zemědělci mnohem více slyší na to, když zdůrazníme, že dokážeme ulevit i zvířatům ve stájích, která pak nebudou tolik ve stresu a sníží se i riziko přenášení infekcí,“ vypráví Josef Vaculík, zástupce ředitele židlochovické papírny, která ročně vyrobí kolem 60 milionů mucholapek.
ÚČINNĚJŠÍ NEŽ ČÍNSKÁ KONKURENCE
Tradiční český výrobce, který se specializuje také na biologický boj proti mravencům, švábům nebo octomilkám, se do Afriky vydal hledat nová odbytiště v rámci diverzifikace svého exportu. Devět z deseti mucholapek totiž prodává do zahraničí, mimo jiné také do západní Evropy nebo Spojených států. Největším trhem pro židlochovické papírny bývalo Rusko, kam ale exporty znatelně poklesly.
Objemově jsou první prodejní úspěchy v Tanzanii a Zambii spíše skromné, nicméně jižní a jihovýchodní Afriku si i díky grantu z ČRA Papírna Moudrý zmapovala jako region s velkým potenciálem především na zemědělském trhu, kam z Židlochovic míří desetimetrové „stájové“ mucholapky. Papírna Moudrý také zjistila, že jejich pozice na startovní čáře není tak špatná, jak by se mohlo zdát. „Tamní trh kupodivu není zavalený levnou čínskou konkurencí, která v tomto segmentu v Africe začíná stejně jako my. Kromě toho jsou naše produkty zkrátka účinnější než ty čínské, a navíc nezávadné pro životní prostředí. Nepoužíváme chemické látky, které mají negativní vliv na zdraví lidí i zvířat,“ vysvětluje Josef Vaculík.
V Zambii, která je jednou z šesti prioritních zemí české rozvojové spolupráce, Papírně Moudrý pomohla také spolupráce s Irenou Lowry, Češkou, která je spolumajitelkou firmy Paracuru Agri, do Zambie a Zimbabwe dováží ekologické zemědělské produkty a má vytvořenou síť obchodních kontaktů. Výhodou Zambie je i stabilní politické prostředí a otevřenost zahraničním firmám. Bonus Josef Vaculík vidí i v tom, že v Lusace sídlí české velvyslanectví. „Obchody za nás sjednávat nemohou. Ale ambasáda nám třeba pomohla v logistice, poradili nám, přes jaký přístav máme poslat kontejner, abychom měli jistotu, že včas dorazí,“ líčí manažer židlochovického výrobce mucholapek.

Papírna Moudrý do Zambie dodává v rolích také „stájové“ mucholapky. Foto: Papírna Moudrý
PRÁCE PRO ZNEVÝHODNĚNÉ
Papírna Moudrý by v Zambii chtěla pokračovat s novým projektem, kde by tentokrát nefigurovala jen jako prodejce, ale také rozjela drobné podnikání. „Recepturu, která je základem lepu do mucholapek, bychom v Africe asi namíchat nezvládli. Ale dokážeme si představit, že tu bude probíhat třeba výroba obalů a expedice,“ říká Josef Vaculík. Tradiční český výrobce by tak v Zambii vytvořil několik pracovních míst a dal práci i ženám, které v regionu platí za sociálně znevýhodněné.
Vnitrozemská Zambie je kromě toho i dobrým odrazovým můstkem na další africké trhy: třeba sousední Tanzanii, přes distributory se lze snadněji dostat také do Demokratické republiky Kongo. S tím, že by po produktech k hubení obtížného hmyzu někde nebyla poptávka, v Židlochovicích ani nepočítají. „Náš byznys je všude tam, kde jsou mouchy. A ty jsou na Zemi opravdu téměř všude,“ dodává Josef Vaculík.
BLAHOSLAV HRUŠKA