Meopta: POHLED Z PŘEROVA NA CELÝ SVĚT

Hospodářská krize v roce 2009 vytvořila složitý hlavolam také pro majitele a manažery Meopty – přerovské firmy, která se v oblasti optických přístrojů proslavila po celé zeměkouli. Dilema bylo podobné jako v mnoha firmách: jaké investice utlumit, v čem naopak pokračovat. Generální ředitel Meopty Vítězslav Moťka vzpomíná, že právě tehdy padlo zásadní rozhodnutí – nijak neomezovat vývoj optických součástí digitálních kinoprojektorů. O rok později odstartovala světová vlna digitalizace kin a Meopta se v tomto segmentu dostala na světovou špičku.

Nanášení ultratenkých optických vrstev ve speciálních vakuových aparaturách Syrus. Foto: Meopta

Rozhodování bylo zvlášť složité proto, že během krize klesla na nulu poptávka v dalším high-tech oboru, na který se Meopta zaměřila – optoelektronických sestavách skenerů pro polovodičový průmysl. Díky nim je možné už během výroby eliminovat vadné čipy, které ve svých IT výrobcích využívají světoví giganti jako Intel nebo Samsung. „Polovodičový byznys se tehdy úplně zastavil na tři čtvrtě roku,“ říká Vítězslav Moťka.

Oba zmiňované obory patří mezi průmyslové aplikace, které v současnosti tvoří většinu tržeb firmy. Ty se mají letos pohybovat zhruba na úrovni 2,7 miliardy korun. Právě tyto aplikace jsou také technologickým tahounem firmy, která tradičně sází na vlastní výzkum a vývoj. „Jednoznačně jsme si řekli, že nechceme být žádná nízkonákladová společnost,“ zdůrazňuje generální ředitel.

Sázka na kinoprojektory

Sázka na kinoprojektory ostatně nebyla tak úplně novinkou. Právě s promítáním filmů se pojí historické tradice přerovské firmy, i když v minulosti to samozřejmě byly jiné projektory než ty dnešní – známé pod zkratkami 4K a 3D, do kterých Meopta dodává vysoce přesné a sofistikované barvodělicí soustavy pro profesionální digitální projekci.

Amatérské promítací přístroje a profesionální kinoprojektory patřily společně se zvětšovacími přístroji a fotoaparáty k produkci firmy po 2. světové válce – tedy v době, kdy se někdejší Optikotechna se skvělou tradicí z první republiky přejmenovala na Meoptu. A výroba kinoprojektorů pomáhala Meoptě, když na začátku devadesátých let ztratila do té doby dominantní vojenské zakázky.

Dnešní high-tech průmyslové aplikace míří z Přerova do řady odvětví, kromě zmiňovaného polovodičového průmyslu a digitálních projekcí je v centru pozornosti zvláště zdravotnictví. Obchodní ředitel Pavel Šťastný upozorňuje, že s výrobky, jež fungují také díky Meoptě, se lidé setkávají v běžném životě – její optické komponenty zajišťují třeba i kontrolu výroby displejů chytrých telefonů.

Neustálými inovacemi se v oddělení výzkumu a vývoje Meopty zabývají dvě stovky odborníků. Celkový počet zaměstnanců firmy dosahuje 2500 a Meopta je tak jedním z největších zaměstnavatelů v regionu.

K Meoptě patří biatlon

Během prohlídky Meopty si díky fotografiím na řadě míst připomenete, že současnost firmy je spojena s jedním z nejúspěšnějších sportovních odvětví v Česku – biatlonem. Meopta patří k tradičním sponzorům české reprezentace. A trenéři nejenom české, ale také norské či slovenské reprezentace využívají jeden z finálních výrobků Meopty – spektiv, zaměřovací dalekohled, který musí zajistit dokonalý výhled na terče i za hustého sněžení a při zatažené obloze.

Vítězslav Moťka uvádí, že jeden čas Meopta vyráběla tyto spektivy pro tři ze čtyř neslavnějších značek v tomto segmentu – kromě té vlastní také pro další dvě v režimu OEM (Original Equipment Manufacturer, tedy pod cizí obchodní značkou). „Vždy jsme se ale pochopitelně zaměřovali hlavně na to, abychom posílili vlastní značku,“ popisuje kuriózní situaci ředitel Moťka. Podobné výrobky jako spektivy – nebo například binokuláry či puškohledy – sice nepatří k těm, které by firmě vydělávaly nejvíce peněz, ale dokáží skvěle šířit její dobrou pověst.

„Je výborné, když i díky těmto finálním výrobkům ukážeme našim zákazníkům v oblasti průmyslových aplikací, že skutečně patříme do první světové ligy,“ poznamenává Vítězslav Moťka. Velký význam tak mají reference z dalších dvou klíčových oblastí, na které se firma zaměřuje – sportovní i vojenské optiky. „Když naše puškohledy využívá česká armáda, je to třeba signál pro armády ostatních zemí, že Meopta umí dodávat požadovanou kvalitu,“ zmiňuje jeden z příkladů podobných „synergií“ Pavel Šťastný.

Armáda i vesmír

Vojenské zakázky sice netvoří tak dominantní podíl výrobního programu Meopty jako v posledních desetiletích do roku 1989, ale jsou opět významné. Kromě puškohledů či dalších přístrojů pro „individuální výbavu“ vojáků, míří z Přerova od armády také optické součásti vozidlových pozorovacích a zaměřovacích systémů pro denní i noční vidění. Z hlediska high-tech jsou pak na nejvyšší úrovni v obranném průmyslu dodávky optiky pro rakety, drony, stíhačky – včetně systémů virtuální reality pro piloty.

Meopta už zabrousila i do kosmického průmyslu díky spolupráci s Evropskou vesmírnou agenturou ESA. „Je to sice jen výroba několika optických součástí do satelitů, ale jde o technologicky velmi komplikované projekty, které zase významně zvyšují naši prestiž,“ říká manažer vývoje Petr Přikryl.

Jak naznačuje už samotný název Meopty, který vznikl ze slov mechanika a optika, vývoj i výroba firmy stojí na dvou nohách. Spoustu mechanických součástí, které optiku doplňují, si v Přerově dělají sami. „Také realizujeme společně s univerzitami a dalšími firmami řadu výzkumně vývojových projektů, které se týkají vývoje tenkovrstvých systémů, technologie asférických ploch, interferometrických metod, numerických analýz nebo kompozitních materiálů,“ dodává Petr Přikryl.

Meopta vyváží přes 96 % produkce do zahraničí, exportuje do více než 80 zemí světa. „Největší podíl na našem vývozu má Evropská unie, za ní následují Spojené státy a Izrael,“ uvádí Pavel Šťastný. Dále Singapur, Japonsko, Jižní Korea… Zajímavé příležitosti se rýsují například v Malajsii.

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět

Úspěšný příběh Meopty pokračoval i v posledních desetiletích díky podnikateli Paulu Rausnitzovi. Foto: Meopta

Rausnitzova zásluha

Úspěšný příběh Meopty po sametové revoluci by nebyl možný, nebýt muže, který z Československa kdysi odešel hned dvakrát – kvůli nacistům i komunistům. Obchodník a podnikatel Paul Rausnitz se objevil na scéně v době, kdy Meopta – stejně jako mnoho dalších českých firem – nezažívala na začátku devadesátých let dobré časy.

Jablonecký rodák a navzdory svému věku (90 let) stále vitální byznysmen Paul Rausnitz zpočátku s Meoptou spolupracoval na výrobě a prodeji, postupně ale do firmy investoval, a nakonec ji celou koupil. V roce 2000 splatil dluhy Meopty ve výši sto milionů korun a zachránil tak firmu před konkurzem. Počáteční nedůvěru mnoha Přerovanů vůči Rausnitzovi postupně vystřídala hrdost na novodobé úspěchy firmy pod jeho vedením.

Do řízení a chodu firmy – a postupně také do její majetkové struktury – se zapojili také Paulův synovec Gerald Rausnitz a jeho syn David.

Pod značkou Meopta dnes vystupuje i původní firma Rausnitzových, která je jako Meopta U.S.A. součástí společné skupiny se sídlem v Přerově. Díky americkým aktivitám Meopta získává zakázky také od ozbrojených sil USA.

„Paul Rausnitz se projevil jako vizionář, podnikatel baťovského typu,“ líčí novodobou historii firmy generální ředitel Moťka. „Jeho cílem bylo neustále zvyšovat hodnotu firmy, investovat do špičkových technologií. Veškerý zisk zůstává ve firmě, majitelé si ani jednou nevyplatili dividendy.“

MeoHub

Aktivity Meopty se stávají přínosem i pro další společnosti. Zvláště Gerald a David Rausnitzové věnují velké úsilí takzvanému MeoHubu, kdy americká část skupiny nabízí českým firmám své tamní prostory a pomáhá jim – ve spolupráci s tuzemskou Asociací malých a středních podniků a živnostníků – uplatnit se na trhu USA. Nyní se chystá druhá fáze MeoHubu na Floridě, kam Meopta U.S.A. přestěhovala své tamní sídlo z newyorského Long Islandu.

Příkladem firmy, která úspěšně využila MeoHubu k průniku na americký trh, je společnost Holík – výrobce rukavic, který propojuje tradiční rukavičkářské řemeslo s nejnovějšími technologiemi. Vyrábí například chytré rukavice pro hasiče.

JAN ŽIŽKA

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět