KALIFORNIE – EKONOMICKÝ GIGANT, KTERÝ OHROMUJE A LÁKÁ

Ekonomická síla Kalifornie nejlépe vynikne, když ji pomyslně zařadíme do globálního žebříčku národních ekonomik. Podle tohoto kritéria byla loni již sedmým rokem po sobě pátou největší ekonomikou na světě s nominálním hrubým domácím produktem ve výši téměř 3,9 bilionu dolarů a tempem růstu 6,1 % ročně. V přepočtu na obyvatele je Kalifornie dokonce druhou největší ekonomikou.

Do olympiády zbývají čtyři roky, ale město Los Angeles už dnes posiluje dopravní a sportovní infrastrukturu. Foto: Shutterstock

Populace Kalifornie se loni, poprvé od roku 2020, zvýšila o 67 tisíc osob a těsně se přiblížila k hranici 40 milionů. Stalo se tak nejen díky migraci, ale také přirozenému růstu obyvatel. V žebříčku Fortune 500, který poměřuje americké firmy podle příjmů, je nejvíce firem právě z Kalifornie (57). Jedná se převážně o technologické firmy, finanční instituce i zábavní a televizní společnosti.

OBCHODNÍ PARTNER EVROPA

Evropská unie je pro Spojené státy jedním z největších obchodních partnerů a Kalifornie jako největší ekonomika v rámci USA k tomu významně přispívá. Země EU loni vyvezly do Spojených států zboží v hodnotě 502 miliard eur, zatímco evropský dovoz činil 344 miliard eur. Obchodní přebytek EU tak dosáhl 158 miliard eur. Kalifornie vyváží do EU zejména technologické produkty, zemědělské výrobky a stroje. Naopak dováží automobily, léčiva a průmyslové zboží. Kromě výměny zboží a služeb mezi Kalifornií a Evropou funguje také silný investiční tok.

OLYMPIÁDA JE VÝJIMEČNOU ŠANCÍ

Výjimečnou příležitost pro české firmy nabízí olympiáda v roce 2028. Letní olympijské hry se v Los Angeles konaly již dvakrát a ty poslední v roce 1984 patřily k ekonomicky nejúspěšnějším v historii. Městu Los Angeles přinesly v přepočtu na dnešní hodnotu přibližně 6 miliard dolarů. V roce 2028 se sem olympiáda po 44 letech vrací a vedení města i místní firmy přirozeně očekávají další ekonomický úspěch. České firmy mohou tuto unikátní sportovní událost využít k posílení svých značek, k rozšíření trhu nebo k navázání nových obchodních vztahů.

Do olympiády zbývá ještě několik let, ale v Los Angeles jsou již přípravy v plném proudu. Je tedy vhodné se včas zapojit. Město posiluje svoji dopravní a sportovní infrastrukturu. Rozšiřuje autobusovou flotilu o polovinu, buduje novou linku metra a celkově rozšiřuje síť městské hromadné dopravy. Dále je v plánu renovace již existujících stadionů a konvenčních center. Například v létě 2024 rada města Los Angeles schválila plán na velkorysou renovaci kongresového centra Downtown Convention Center za 54 milionů dolarů. V oblasti rekonstrukce sportovišť a výstavby nových dopravních koridorů se nabízí mnoho příležitostí pro české stavební firmy zejména v roli subdodavatelů.

IT, TURISMUS, MARKETING I ČESKÉ PIVO

Organizace olympijských her představuje bohaté spektrum činností od stavebnictví, přes telekomunikace, až po marketing a prodej suvenýrů. Zmiňme alespoň ty, které by mohly být zajímavé pro české firmy. Velkou roli budou hrát společnosti z oblasti informačních technologií (IT). České IT firmy mohou nabídnout svoje služby v oblastech, jako je kybernetická bezpečnost, správa dat, sportovní analytika či chytré funkce sportovišť a dalšího zázemí her.

Los Angeles se stane významnou destinací pro české turisty a sportovní fanoušky, příležitosti se tím pádem objeví i v cestovním ruchu. České cestovní kanceláře mohou zprostředkovat nejen lístky na sportovní události, ale také ubytování a letenky. Při každých olympijských hrách je klíčová role marketingu a PR, zde se naskýtá šance pro české marketingové firmy. České značky mohou zvážit možnosti sponzoringu a propagovat tak svůj brand v rámci olympijských her, například mohou podporovat jednotlivé sportovce, celé olympijské týmy nebo organizace spojené s konáním her. S tím je úzce spojena i role zábavního průmyslu a kultury,  kde uplatnění mohou najít i čeští umělci.

V neposlední řadě mohou olympijské hry využít i české gastronomické firmy, které nabízejí catering. V Kalifornii existuje vysoká poptávka po malých pivovarech a tzv. craft beers (řemeslných pivech). České pivovary mohou využít olympiádu k proniknutí nebo k rozšíření své přítomnosti na americkém trhu.

Stadion Los Angeles Memorial Coliseum pamatuje už dvoje letní olympijské hry, chystá se na třetí. Dosáhne tak světově výjimečné bilance. Foto: Shutterstock

CESTY K ORGANIZÁTORŮM OLYMPIÁDY

Pro české firmy se jako platforma pro zapojení do organizace OH 2028 nabízí hned několik možností. Hlavním organizátorem je nezisková agentura LA28 (la28.org), která nabízí jak možnosti zaměstnání, tak spolupráce. Další neziskovou agenturou je Global LA, ta byla vytvořena úřadem starostky Los Angeles a jejím cílem je propagace možností pro zahraniční obchodní partnery. Funguje jako most mezi místními organizacemi a zahraničními investory i obchodníky.

Současná starostka Los Angeles Karen Bass ujistila v nedávném interview, že hlavním cílem propagace možností obchodní spolupráce v rámci OH 2028 je přilákat firmy z oblasti udržitelného rozvoje a maloobchodníky. Město investuje do této agentury půl milionu dolarů ročně a snaží se využít OH 2028 jako platformu pro přilákání nových obchodních partnerů ze zahraničí. Nápomocná může být i databáze firem a obchodů Compete4LA, díky níž mohou čeští exportéři najít místní partnery.

ČESKÉ FIRMY UŽ V KALIFORNII USPĚLY

Mnohé české firmy, zejména z technologických oborů, dokázaly přes obrovskou konkurenci a velmi dynamické prostředí uspět i v Kalifornii. Pojďme si některé z nich představit.

Česká firma Productboard, která sídlí přímo v technologickém srdci San Francisca, se v roce 2022 stala teprve druhým českým jednorožcem (hodnota firmy přesáhla 1 miliardu dolarů). Od dvou známých amerických investorů (Dragoneer Investment Group ze San Francisca a Tiger Global Management z New Yorku) získala desítky milionů dolarů, které ji vystřelily do první ligy startupů. Jejími zakladateli jsou Hubert Palán a Daniel Hejl. Jednoduše řečeno Productboard vyvíjí software, který usnadňuje život produktovým manažerům. Na základě potřeb zákazníků jim pomáhá lépe se rozhodovat a rychleji uvádět produkty na trh. Mezi zákazníky jsou firmy jako Microsoft, Volkswagen, Zoom nebo bývalý Avast.

Česká firma Avast (nyní součást společnosti Gen Digital), založená v roce 2010, pokračovala ve šlépějích Alwil Software, jehož kořeny sahají až do roku 1988. Tento gigant v oblasti kybernetické bezpečnosti dosáhl svého úspěchu poskytováním bezplatného softwaru s možností upgradu na placenou plnohodnotnou verzi svého antiviru. Software Avast mají k dispozici stovky milionů lidí po celém světě. V roce 2021 společnost úspěšně fúzovala s arizonskou firmou NortonLifeLock, výsledkem fúze byl vznik Gen Digital.

STRV je příkladem další velmi úspěšné české firmy, která vyvíjí mobilní aplikace. Jejím nejslavnějším počinem je aplikace The Pump, kterou tým STRV navrhl pro slavného herce a bývalého guvernéra Kalifornie Arnolda Schwarzeneggera. České firmě přinesla obrovské zviditelnění a potvrzení pověsti lídra vývojářských aplikací. The Pump nabízí cvičební plány, dosud nezveřejněné Schwarzeneggerovy cvičební metody, nutriční plány, návody na regeneraci i motivaci a mnoho dalšího. Aplikace je současně i komunitním fórem, kde členové mohou pokládat otázky, na které sám Schwarzenegger pravidelně odpovídá.

Další softwarovou firmou s českými kořeny, která sídlí v kalifornském Silicon Valley, je Kerio Technologies. Vyvíjí softwarové nástroje na zabezpečení internetové komunikace, poštovních serverů a firewallů pro malé a středně velké sítě. Svůj úspěch založila na elektronické poště a bezpečném připojení k internetu. „Vývojáři, kteří pracují tady v Silicon Valley, se dokážou mnohem více nadchnout pro to, co společnost dělá. Existuje rozdíl v myšlení lidí, kteří jsou zde, a těmi, kteří jsou v Čechách,“ říká k fungování firmy její zakladatel Martin Viktora. Společnost byla založena v roce 2001 v Plzni.

Hra pro virtuální realitu Beat Saber, kterou vyvinulo nezávislé herní studio se sídlem v Praze Beat Games, získala titul Nejlepší hra pro virtuální realitu na Game Awards v Los Angeles v roce 2019. Tato cena je považována za ekvivalent filmových Oscarů. Hráči po nasazení brýlí a sluchátek pro virtuální realitu dostanou do rukou modrý a červený světelný meč. Do rytmu hudby se pak musí trefovat do barevných kostek. Hra si získala fanoušky po celém světě a objevila se dokonce ve známé americké talk show The Tonight Show. Úspěch vyvrcholil v listopadu 2019, kdy české herní studio koupila americká firma Oculus Studios patřící do impéria společnosti Facebook.

Avast zanechal stopy mimo jiné v kalifornském San Francisku. Foto: Shutterstock

PRVNÍ ČESKÁ OBCHODNÍ KOMORA NA ZÁPADĚ USA

První česká obchodní komora na západním pobřeží USA byla oficiálně založena letos v březnu pod názvem Czech Western  U.S.  Chamber of Commerce Inc. K založení významně přispěl český Generální konzulát v Los Angeles, který od začátku myšlenku podporoval a vznik komory zaštítil.

Obchodní komora má mimořádný potenciál zejména s ohledem na velikost kalifornské ekonomiky. Působí ve třinácti státech na západě USA, které obývá 70 milionů vysoce koupěschopných obyvatel a množství dynamicky se rozvíjejících firem. Zejména Kalifornie, nejlidnatější a nejbohatší americký stát, je nejen místem, kde se rodí převratné technologické inovace, ale je také místem, kde vznikají celospolečenské trendy s globálními ekonomickými dopady. Je také domovem celé řady prestižních univerzit, které mohou Česko v mnoha oblastech inspirovat. Mnohé velké americké firmy jako onsemi, Amazon, Microsoft nebo Honeywell,  které sídlí na západním pobřeží, jsou také významnými investory v Česku.

Komora chce svým členům nabídnout to, co je zajímá nejvíce. Jsou to hlavně základní informace o trhu, vytipování veletrhů, regulatorní legislativa, obchodní příležitosti, kontakty na nákupčí či koncové zákazníky. Chce nabízet obchodní doporučení šitá na míru, přístup k hodnotným a prověřeným kontaktům a pomoc s identifikací lukrativních příležitostí. Komora dále pro své členy nabízí celou řadu služeb, jako je vedení účetnictví nebo firemní administrativu za výhodnou cenu. Zájemci o členství v komoře mohou získat více informací na info@czechwest.org nebo na webových stránkách https://www.czechwest.org

ČESKO PŘITAHUJE KONGRESOVOU TURISTIKU

Česko přitahuje americkou kongresovou a incentivní turistiku jako málokterá evropská země. Incentivní turismus, označovaný také iniciálami MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions), je vrcholný segment cestovního ruchu orientovaný na organizaci prestižních kongresů, konferencí a obchodních jednání, ale i běžné turistiky pro firemní zaměstnance, jejich partnery a klienty. Česku přináší každoročně stamiliony dolarů přímo od zahraničních firem nebo nepřímo od jejich pozvaných hostů a doprovodných akcí. V Kalifornii je tato forma turistiky velmi oblíbená a běžně využívaná.

Česko se již mnoho let úspěšně prezentuje na severoamerických veletrzích a v rámci specializovaných kampaní jako země, která překypuje možnostmi a nabídkami pro tento typ turismu. Pro české firmy je extrémně zajímavý, neboť jeho prostřednictvím se do Prahy a regionů dostávají velké americké firmy, které na své akce zvou tisíce zaměstnanců, klientů a jejich hostů. Američané jsou přitom pro naši zemi velmi perspektivní a to hned ze tří důvodů. Do Česka jich ze vzdálenějších zemí přijíždí nejvíce, v Česku stráví v průměru dva miliony nocí a nad jinými návštěvníky vynikají vysokými denními výdaji. 

Z velmi oblíbených akcí, jichž se české firmy každoročně účastní, stojí za zmínku MICE Road Show (New York, Toronto a Los Angeles), kterou na přelomu září a října 2024 úspěšně zorganizovalo Prague Convention Bureau, a dále IMEX v Las Vegas, který je největším veletrhem kongresové a incentivní turistiky v Severní Americe a kde letos říjnu opět zajišťoval účast českých firem CzechTourism.

PETR KAŠIČKA, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Los Angeles

Více o Spojených státech se dočtete v příštím čísle magazínu Moderní ekonomická diplomacie.

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět