Česko se stále drží v první třicítce světových exportérů zboží

Český zahraniční obchod se zbožím v roce 2019 dosáhl rekordní hodnoty 4,56 bil. Kč a meziročně tak vzrostl o 3,6 %. Dovoz zaznamenal 1% nárůst a přebytek obchodní bilance (501,3 mld. Kč v nadnárodním pojetí) se stal dokonce nejlepším výsledkem zahraničního obchodu v historii samostatné České republiky. Je proto na místě českým podnikatelům pogratulovat, jelikož právě díky nim se stále držíme v první třicítce zemí s nejvyšším objemem exportu zboží na světě.

 

Ilustrační foto z Bruselu: Shutterstock

Teritoriální struktura českého vývozu zůstala v minulém roce beze změn – naším nejvýznamnějším obchodním partnerem zůstává Německo, kam přes hranice putovalo necelých 32 % zboží. Přestože se Německo v roce 2019 pohybovalo na hranici technické recese, český vývoz zde meziročně vzrostl o 1,6 %. Česká republika zůstává rovněž silně exportně závislá na Evropské unii a vnitřním trhu –  podíl vývozu do zemí evropské osmadvacítky v roce 2019 činil 83,6 %. Současně však česká ekonomika v posledních letech vykazuje značnou odolnost vůči zpomalování západních ekonomik, v čele s německou. Jako pozitivní lze také označit téměř procentní nárůst exportu do Číny, která vlivem obchodních válek během minulého roku výrazně zpomalovala.

Český export do zemí mimo EU zaznamenal výrazný nárůst ve výši 10 %. Tahounem jsou Spojené státy americké, kde jsme poprvé pokořili hranici 100 mld. Kč a vyvezli zboží celkem za 106,4 mld. Kč oproti 90,9 mld. Kč v roce 2018, což znamenalo meziroční nárůst o 17 %. Toto navýšení lze označit za úspěch i vzhledem ke značným ochranářským opatřením, které USA během roku 2019 zavedly. Z trhů mimo EU rostl také vývoz do Ruska (meziročně o 10 %), Japonska (meziročně o 14 %) nebo na Ukrajinu (meziročně o 6 %). Klesající tendenci měl naopak export do Indie, kam jsme oproti roku 2018 vyvezli o 3,2 % méně, stejně jako v případě Turecka, kde vývoz meziročně poklesl o 7,3 %.

Dle kontinentálního členění za pozornost stojí české exporty do Afriky, které se meziročně zvýšily o 6 % (ze 47,7 mld. Kč v r. 2018 na 50,6 mld. Kč v r. 2019), a přiblížily se tak vývozům do Číny (56,6 mld. Kč v r. 2019). Nejvýznamnější exportní destinací zůstává pro Českou republiku Evropa (4,1 bil. Kč, meziroční nárůst o 3,26 %), následuje Asie (224,7 mld. Kč, meziroční nárůst o 3,28 %), Amerika (151,3 mld. Kč, meziroční nárůst o 13,9 %), již zmíněná Afrika a Oceánie a Polární oblasti (12,8 mld. Kč, meziroční nárůst o 6,35 %).

Z pohledu zbožové struktury si prvenství udržely osobní automobily a jiná motorová vozidla, které tvořily přes 11 % exportu v hodnotě 500 mld. Kč. Oproti minulému roku však automobily zaznamenaly pokles o 4,5 %. Naopak o 10 % stoupl meziročně export chemických výrobků. Silný meziroční nárůst vývozů o 44 % zaznamenala kategorie procesorů a řídicích jednotek, rostly rovněž exporty piva ze sladu o 9,3 %. Vzrostl také export vojenského materiálu, meziročně bylo z České republiky vyvezeno o pětinu více.

V roce 2020 by měl český zahraniční obchod pokračovat v růstu okolo 1,5 %. Vliv však může mít vývoj v otázce čínsko-amerických obchodních vztahů a stav čínské ekonomiky v souvislosti s epidemií koronaviru, kdy ochromení čínského hospodářství může mít dopad i na české firmy. Kromě této hrozby považujeme za nejvýznamnější možný negativní faktor potenciální americká cla, kterými Spojené státy americké hrozí v souvislosti s chystanou digitální daní. České exporty budou dále ovlivněny výslednou podobou obchodní dohody mezi EU a Velkou Británií, kam v roce 2019 putovalo 4,5 % českého zboží v hodnotě 205 mld. Kč.

 

Marek Pyszko, hlavní ekonom Ministerstva zahraničních věcí ČR

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět