Španělsko chce být soběstačné v elektromobilitě

Španělsko společně s vedením firmy Volkswagen odsouhlasilo strategický průmyslový projekt, jehož cílem je vytvořit do roku 2025 model elektromobilu vyrobeného kompletně ve španělské režii, a to včetně baterií, které budou taktéž domácí provenience. Plán, který by měl získat významnou podporu evropských fondů, znamená i příležitosti pro dodavatele technologií pro elektromobilitu.

Ilustrační foto: Shutterstock

Tento stěžejní ekonomický záměr byl představen v rámci oslav sedmdesátého výročí vzniku společnosti Seat, kterých se účastnil i král Filip VI. Ministryně průmyslu Reyes Marotová informovala, že vláda, energetický gigant Iberdrola a Seat vytvoří konsorcium veřejného a soukromého sektoru, které vybuduje továrnu na baterie pro elektrické vozy. Tento průmyslový projekt je jedinečný v tom, že pokryje celý hodnotový řetězec od těžby lithia v oblasti Extremadury, přes výrobu baterií až po hotová elektrovozidla. Pro novou továrnu na baterie se počítá i s participací společnosti Telefónica, která poskytne podporu při implementaci 5G a zpracování „big data“.

Elektrifikaci podpoří EU

Tento první velký projekt kofinancovaný z evropských fondů na obnovu Next Generation EU bude mít tři pilíře: výrobu baterií, vývoj ekosystému mobility – posílení infrastruktury a výrobu elektrických vozidel.

Umístění vlastní výroby je dosud jednou z největších neznámých. V každém případě půjde o zařízení, které bude fungovat nejen pro Seat, ale i pro další závody skupiny VW ve Španělsku. Prozatím je jisté jen to, že závod bude ve Španělsku a rozhodnutí učiní vláda spolu s dalšími členy konsorcia během letošního léta.

Ve stejné době představil prezident společnosti Seat a Cupra Wayne Griffiths nový model elektromobilu, který se v roce 2025 začne vyrábět v závodě Martorell poblíž Barcelony. Jde o malý vůz, který by měl být dostupný širší veřejnosti. Při této příležitosti zdůraznil potřebu součinnosti španělské administrativy při budování „ekosystému pro elektrická vozidla“, především vytvoření potřebné nabíjecí infrastruktury, která je zásadní podmínkou pro zvýšení poptávky po elektrických vozech. Tento projekt označil za klíčový, jelikož umožní španělskému průmyslovému sektoru, který byl v posledních letech oslaben, znovu nabýt ztracené důležitosti.

Plán Seatu počítá v příštích pěti letech s investicemi ve výši pěti miliard eur do projektů postupné elektrifikace vyráběných vozidel. Tato částka zahrnuje nové vybavení a dodavatelské řetězce pro závody Martorell, včetně investice do nového podniku na výrobu baterií.

Šéf Volkswagen Herbert Diess, který se společně s předsedou vlády Pedro Sánchzem a králem Filipem VI zúčastnil oslavy dalšího jubilea (tentokrát stého výročí výroby automobilů v Barceloně), potvrdil záměr německé skupiny orientovat se na elektromobilitu a poukázal na to, že Španělsko má obrovský potenciál stát se jejím centrem v Evropě.

Co se týče uvedené pětimiliardové investice, měla by přijít jak z veřejných, tak soukromých zdrojů, přičemž podíl soukromého sektoru by měl být vyšší. Nad rámec plánu Moves je v evropských fondech pro mobilitu a dalších alokováno více než 1,1 miliardy eur. Z položky pro průmysl bude zajištěno financování výroby baterií a vozidel. Také lze využít prostředků z položky na vědu a výzkum.

Proti ohlášenému konci automobilky Nissan v Katalánsku se loni protestovalo v ulicích Barcelony. Foto: Shutterstock

Nissan odchází z Katalánska

Evropské fondy jsou z významné části určeny na projekty elektrifikace španělského autoparku. V současnosti jsou elektromobily výrazně dražší a také dobíjení je komplikováno velkým nedostatkem příslušných stanic. V tomto směru hrají zásadní roli energetické giganty, jako je právě Iberdrola.

Záměr posilování elektromobility má mimořádný význam pro katalánský region, který se na konci roku 2021 rozloučí s japonskou firmou Nissan, čímž ztratí 2500 pracovních míst. Právě výrobní haly Nissanu v Barceloně jsou logickým kandidátem na umístění nové továrny.

Španělsko je druhým největším výrobcem automobilů v Evropě a devátým na světě Současně je v Evropě čtvrtým největším výrobcem komponentů. V zemi se nachází 17 výrobních závodů hlavních světových značek a nyní se tento sektor vydává na cestu k elektromobilitě. Ta bude spojena s vysokými investicemi do nových výrobních technologií (průmysl 4.0, 5G, big data, rozšířená realita, robotika a automatizace), nabíjecí infrastruktury a technologií na ochranu životního prostředí.  

Možnosti uplatnit se na této cestě budou mít kromě významných španělských hráčů, jako je Telefónica, Iberdrola a Acciona, také menší technologické a inovativní zahraniční firmy disponující nejnovějšími technologiemi.

Daniela Čapková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Madridu