Španělské dráhy expandují. I díky akvizici v Česku

Poté, co španělské státní dráhy Renfe koupily poloviční podíl v české vlakové a autobusové společnosti Leo Express, získaly přístup ke středoevropskému přepravnímu trhu a potřebné licence a zdroje ke vstupu na trh německý.

Ilustrační foto: Shutterstock

Akvizicí v Česku se Renfe otevřely dveře nejen na tratě české, ale i slovenské, polské a díky spolupráci Leo Expressu a německé autobusové společnosti FlixBus také na německý trh. Odpovídá to i strategii společnosti. Renfe plánuje dosáhnout desetiprocentního podílu zisku ze zemí mimo španělský trh do roku 2028. V tuto chvíli existují dva hlavní zahraniční projekty v oblasti provozování vysokorychlostní vlakové přepravy, v Saúdské Arábii a v Texasu. Dále byla zřízená dceřiná společnost Renfe of America za účelem hledání nových obchodních příležitostí v nejsilnější ekonomice světa. Španělským drahám se podařilo získat také takzvaný „PQQ pas“, dokument nezbytný k účasti na veřejných zakázkách ve Velké Británii. Mimo dálkové a vysokorychlostní přepravy operuje Renfe také na příměstských železnicích, a právě s touto službou chce expandovat do ostatních zemí EU.

Renfe je s flotilou čítající 5000 vlaků a skoro 15tisíci zaměstnanci hlavním železničním dopravcem Španělska. Tato státem vlastněná společnost má kapacitu k přepravě až 500 miliónů pasažérů ročně. Jde o jednu z největších železničních společností světa. Španělské dráhy chtějí dosáhnout technologické a digitální transformace, jež společnost promění v hlavního globálního operátora i mimo železniční trh.

Pro českou stranu to představuje unikátní příležitost dostat se do kontaktu s velmi perspektivním španělským železničním gigantem a podílet se na jeho celosvětové expanzi. Příchod renomované a ekonomicky silné společnosti vytváří ideální příležitost pro navázání obchodních a investičních vztahů.

Václav Jindřich, stážista, Velvyslanectví ČR v Madridu

Daniela Čapková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Madridu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět