POLSKO CHYSTÁ DOPRAVNÍ INVESTICI DESETILETÍ

Mezi Varšavou a Lodží by měl nejpozději do roku 2028 vzniknout Centrální dopravní uzel (CPK), který propojí vysokorychlostní železnici, dálniční síť a nové letiště Solidarita pro 45 milionů cestujících ročně.

Letiště Fryderyka Chopina ve Varšavě už nestačí. A díky novému dopravnímu uzlu se má stát silnějším středoevropským lídrem polská letecká společnost LOT. Foto: Shutterstock

Pokračování v přípravách tohoto záměru potvrdil předseda vlády Mateusz Morawiecki v rámci programového vystoupení a prezentace cílů nové vlády v Sejmu. Koordinaci příprav má na starosti státní firma CPK, která podléhá premiérovi.

Centrální dopravní uzel by měl být největší infrastrukturní investicí příštího desetiletí a náklady na jeho realizaci se odhadují na 31–35 miliard zlotých. Pro české stavební firmy a později také dopravní společnosti by tato investice mohla představovat významnou podnikatelskou příležitost.

Naplněné letiště

Příprava nového leteckého „přístavu“ vyplývá ze skutečnosti, že současné letiště Fryderyka Chopina ve Varšavě, ze kterého operuje národní přepravce LOT, má již nyní omezenou propustnost a nemá možnosti dalšího rozšíření. Poláci přitom využívají leteckou přepravu čtyřikrát méně než obyvatelé v západní Evropě a o čtvrtinu méně než v dalších zemích střední Evropy. Tento poměr se má v nejbližších letech výrazně změnit a podle prognózy Úřadu pro civilní letectví by počet cestujících na polských letištích v roce 2035 mohl dosáhnout 94 milionů osob.

Záměrem polské vlády je přeměna letiště ve Varšavě a od let 2027/28 Centrálního dopravního uzlu na středoevropský hub, kde hlavním dopravcem bude státní společnost LOT. Již nyní LOT nahradil maďarský Malév a převzal roli hlavního dopravce v Budapešti. Základnu má také v estonském Tallinnu. Od března 2020 využije odchodu ČSA z Ostravy a pětkrát týdně bude zajišťovat dopravu do Varšavy, odkud provozuje více než 100 dalších leteckých spojení. V roce 2018 využilo služeb společnosti LOT 8,9 milionu cestujících, o 2 miliony více než v roce 2017. V letošním roce má jejich počet překročit 10 milionů.

Napříč celým Polskem

CPK však má být hlavně integrujícím prvkem rozvoje dopravní infrastruktury napříč celým Polskem. Lokalita Baranów, která leží 37 kilometrů západně od hlavního města, se nachází podél nově vybudované dálnice A2, která propojuje Varšavu (1,76 milionu obyvatel, s okolní aglomerací 3 miliony obyvatel) a třetí největší polské město Lodž (687 tisíc obyvatel). Navíc je součástí severojižního (Wrocław/Praha, Katowice/Ostrava) a západního (Poznań/Berlín) dopravního koridoru. Vláda rozhodla, že dálnice bude rozšířena v celém úseku ze dvou na tři obousměrné pásy a bude se realizovat vnější dálniční obchvat Varšavy.

Zatímco dálniční síť je v Polsku již postupně dobudována, pro příští desetiletí jsou připraveny velmi ambiciózní plány modernizace železnice – v souvislosti s novou finanční perspektivou EU na období 2021-2027. Výstavba CPK se má stát dodatečným rozvojovým impulsem. Dopravní uzel by měl být osou matrice pro celostátní železniční síť, která předpokládá 10 tras a vybudování 17 nových úseků v délce 1300 kilometrů, s projektovanou rychlostí 150 km/h a možností přestavby na vysokorychlostní železnici. Jako první vznikne vysokorychlostní trať Varšava-CPK-Lodž, která je již nyní zařazena mezi projekty takzvaného Nástroje pro propojení Evropy (CEF – Connecting Europe Facility).

Propojení do Česka

CPK plánuje propojení do Česka prostřednictvím vysokorychlostní železnice, která současně urychlí dopravu na trati Katowice-Ostrava a Wrocław-Praha. Ve Slezském vojvodství na hranici s ČR vznikne 100 kilometrů nových železničních linií, železniční uzel Malopolsko-Slezsko s napojením na Krakov a vysokorychlostní trasa z Katovic přes Tychy a Jastrzębie-Zdrój do Bohumína/Ostravy. Dohodu o přípravě této trati podepsaly CPK a Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) letos v dubnu. EU odsouhlasila vyčlenění 2 milionů eur na přípravné práce výstavby 30 kilometrů úseku v rámci programu CEF. Po dokončení, tedy do deseti let by cesta vlakem z Varšavy do Jastrzębie-Zdrój u hranice s ČR (Petrovice u Karviné) při projektované rychlosti 250 km/h měla trvat 2 hodiny a 25 minut.

Přestupní terminál CPK Baranów by se podle autorů tohoto záměru měl stát fakticky novým polským městem, do kterého bude možné dorazit nejdéle za 2,5 hodiny v rámci Polska a za 15 minut z centra Varšavy. „Přístav Solidarita“ by měly tvořit nové business parky, obchodní, výstavní a kongresové areály, konferenční centra, administrativní a kancelářské prostory, kampusy univerzit. Mělo by tak fakticky dojít k propojení dvou městských aglomerací – Varšavy a Lodže.

JAN TOMÁŠEK, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět