METROSTAV DOKONČUJE STAVBU PODZEMNÍ LANOVÉ DRÁHY V ISTANBULU
Jednu z největších dopravních infrastrukturních staveb finišují čeští stavbaři v Istanbulu. Podzemní, téměř kilometrová lanová dráha, která spojuje pobřeží Bosporu se čtvrtí Hisarüstü, se dočkala v březnu spuštění obou vozů.

Foto: archiv Marka Gasparoviče
Dceřiná firma Metrostavu, Metrostav Ankara Inşaat, realizuje stavbu podzemní lanovky Aşiyan – Rumeli Hisarüstü v Istanbulu, u turisticky hojně navštěvované historické pevnosti Rumelihisarı nad Bosporem. Lanovka propojí luxusní istanbulskou čtvrť Bebek na evropské straně Bosporské úžiny s navazující linkou metra.
Kontrakt byl podepsán v červnu 2017 a investorem projektu je Magistrát města Istanbulu, odbor železniční dopravy evropské části. Stavba za 29 milionů eur měla být původně dokončena do dvou let.
Turecká dcera Metrostavu vybudovala tunel za pomoci nové rakouské tunelovací metody. Délka tunelu je 815 metrů, sklon tunelu je 13 %, mezi oběma stanicemi je převýšení zhruba sto metrů. Součástí projektu je dodávka lanové dráhy včetně vozů, kolejových systémů, elektromechanické části a řídicího systému, horní a dolní stanice včetně stavebních a architektonických prvků a napojení vestibulu horní stanice na linku metra M6. Spolu s dolní stanicí lanovky vznikne na pobřeží i nová cyklostezka.
TECHNICKY KOMPLIKOVANÁ MONTÁŽ
Hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů společnosti Metrostav Marek Gasparovič k instalaci vozů uvedl:
„Protože vůz lanovky svými rozměry přesahoval profil montážní cesty, museli jsme ho spouštět v šikmé poloze za pomoci dvou jeřábů. Vůz přitom váží 26 tun a potřebovali jsme ho dostat do 17 metrů hlubokého vestibulu horní stanice. Jsem rád, že technicky komplikovaná montáž proběhla bez problémů. Po tomto důležitém milníku už budou následovat dokončovací práce a montáž elektrozařízení i dalších řídicích a kontrolních systémů.“
ČESKO-ŠVÝCARSKÁ SPOLUPRÁCE
Na projektu typu EPC (Engineer-Procure-Construct) spolupracuje Metrostav Ankara Inşaat se švýcarským dodavatelem lanovek Garaventa. Kromě samotné realizace zodpovídají čeští inženýři také za návrh, přípravu, montáž, zkoušky, uvedení do provozu a rovněž i vyškolení obsluhy.
Termín dokončení celého projektu však závisí na ekonomické situaci investora, která v současnosti není příliš příznivá a projevila se již několikrát v podobě nuceného přerušení stavebních prací. I přes tyto těžkosti se jedná o další český úspěšně realizovaný projekt, který pomůže přetížené dopravě v Istanbulu.
René Daněk, ekonomický konzul, Generální konzulát ČR v Istanbulu

Foto: archiv Marka Gasparoviče