Japonská robotika zažívá boom. I díky pandemii

Pandemie koronaviru přináší kromě jiného také řadu příležitostí. Jednou z nich je trh s roboty v Japonsku, který zažívá mimořádný boom díky technologickému pokroku i protiepidemickým opatřením zaměřeným na omezení mezilidského kontaktu.

Ilustrační foto: Shutterstock

Poptávka po robotech byla v Japonsku značná již v předpandemickém období, a to zvláště kvůli se rychle zmenšující pracovní síle a stárnoucí populaci. V poslední době nicméně roste zájem v nových sektorech, především v logistice či zdravotnictví. Důvodem je rostoucí poptávka po bezkontaktních službách, jako je například monitorování a ostraha objektů, úklid a dezinfekce či obsluha v obchodech, restauracích a hotelech. Podle Sawanobori Tecujuiho, generálního ředitele společnosti Ugo, která vyrábí úklidové roboty, se poptávka po jejich strojích od počátku pandemie ztrojnásobila. Ve zdravotnictví se zase začínají prosazovat robotické paže, které zvládnou provést výtěr nosu při testování na vir covid-19. Od nich si japonská vláda slibuje uvolnění kapacity zdravotního personálu pro náročnější úkoly.

Pozornost si získávají i automaty připravující jídlo. Robotický šéfkuchař OctoChef, využívající umělou inteligenci, robotickou paži a počítačové vidění, tak například dokáže připravit za 15-20 minut 96 kusů takoyaki, oblíbené nakrájené chobotnice v těstíčku. V blízké době mají být uvedeny do provozu roboty specializující se na další japonskou specialitu: nudle soba. Takové stroje mohou ušetřit podniku až 50 % nákladů na mzdy.

Vláda očekává růst oboru

Robotika je v Japonsku tradičním technologickým odvětvím, což potvrzuje i fakt, že dva ze čtyř největších výrobců na světě jsou japonské firmy – FANUC a Yaskawa. Její expanzi umožňují větší zapojení umělé inteligence a investice vládního i soukromého sektoru do nových technologií. Japonské Ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu očekává, že trh s roboty poroste do roku 2035 až do výše 10 mld. jenů (88 mil. USD), což by byl desetinásobek oproti roku 2010. Tento růst by měl táhnout především sektor služeb, kde by měla poptávka vzrůst třináctinásobně. Předpokládá se, že zájem dále umocní citelnější nedostatek pracovních sil, rostoucí náklady na mzdy a potřeba vyšší produktivity. To jsou všechno navíc známé slabiny japonské ekonomiky.

Další pokrok a rostoucí zisky v tomto odvětví předvídají i velké japonské společnosti. Kawasaki Heavy Industry a Sony se rozhodly spojit síly v očekávání rozšiřování robotů a založily novou firmu k vývoji robotických technologií. Pozadu nezůstává i další japonský gigant Hitachi, který koupil robotický start-up Kyoto Robotics, který se zaměřuje na využití umělé inteligence pro automatizované sklady.

Rozvoj tohoto odvětví má navíc silnou podporu i ze strany státu. V rámci národního programu „Společnost 5.0“, ve kterém se vláda snaží reagovat na aktuální demografické, společenské, environmentální a jiné výzvy s pomocí využití nejpokročilejších technologií, se právě na pokročilou robotiku využívající mimo jiné umělou inteligenci nebo velká data značně spoléhá. A s roboty se počítá i na příští světové výstavě Expo 2025 v Ósace, která má být podle japonských organizátorů věnována nejnovějším technologiím.

Podpora startupů

Japonská vláda se nicméně nezaměřuje pouze na domácí firmy. Její podpůrný program J-Startup je otevřen i zahraničním startupům, které mají zájem rozvíjet svá inovativní řešení v Japonsku. Pro české společnosti a startupy se tyto trendy a možnosti vyplatí sledovat. Zmiňovaná atraktivní témata, jako služby nebo rozvoj umělé inteligence robotů, jsou určitě oblasti, se kterými lze v Japonsku uspět.

Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tokiu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět