Francie má první objednávky na hybridní vlaky

Francouzská firma Alstom obdržela první objednávky na souprava s hybridním, elektro-vodíkovým pohonem. Rozvoj vodíkové trakce představuje příležitost i pro české firmy.

Hybridní soupravy vycházejí z oblíbené řady Alstom Corado. Foto: Alstom

Francouzské regiony Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est a Occitanie (tedy vesměs východní polovina Francie) zadaly prostřednictvím železniční společnosti SNCF Voyageur firmě Alstom zakázku v celkové hodnotě 90 mil. eur na 12 elektro-vodíkových souprav řady Coradia.

Tyto vlaky s dojezdem až 600 kilometrů, budou vybaveny technologií duálního režimu (elektřina a vodík) a jejich využití bude tudíž možné přizpůsobit různým podmínkám na tratích francouzské železniční sítě. První testy mají začít v roce 2023, uvedení do provozu je plánováno na rok 2025.

Vlakové soupravy mají mít čtyři vozy, 218 míst k sezení a celkovou délku 72 metrů. Mají nabídnout stejnou úroveň výkonu a pohodlí jako vlaky s dvojím režimem (elektřina-nafta), které jsou na regionálních tratích aktuálně v provozu.

Vývoj a výroba nových vlaků bude probíhat ve Francii v šesti z 15 závodů firmy Alstom: Reichshoffen – design a montáž, Ornans – motory, Le Creusot – podvozky, Tarbes – pohon řetězů a vývoj vodíkového pohonu, Villeurbanne – palubní počítače a Saint-Ouen – design.

Francouzská vláda a ministerstvo pro ekologickou transformaci odpovědné za dopravu tento projekt podporují a považují ho za velmi důležitý krok k ekologizaci železnic a za významný příspěvek k dosahování uhlíkové neutrality. Vláda je připravena financovat náklady na vývoj těchto prvních vlaků ve výši 47 mil. eur.

Plánovaný rozvoj výroby vodíkových vlaků ve Francii může představovat příležitost pro české firmy k výrobním subdodávkám či spolupráci v novém a technologicky vyspělém oboru.

Adriana Rocher, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Paříži

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět