ESTONSKO PLÁNUJE VÝSTAVBU CENTRA PRO MODERNIZACI LODÍ
Estonská vláda připravuje ambiciózní projekt centra pro modernizaci lodí, které by mělo přispět k udržitelnému rozvoji lodního průmyslu prostřednictvím ekologických technologií. Očekává se, že centrum přinese až 70 milionů eur ročně na daňových příjmech, vytvoří stovky nových pracovních míst a také obchodní příležitosti pro domácí i zahraniční firmy.

Ilustrační foto Shutterstock
Projekt je součástí širší strategie estonské vlády zaměřené na zelenou transformaci průmyslu, která zahrnuje přechod na ekologická paliva, jako je metanol, čpavek a další alternativní zdroje energie. Jako nejvhodnější lokality pro centrum se jeví přístavy Muuga, Sillamäe a Vene-Balti, které mají vhodnou infrastrukturu a dopravní napojení.
Estonsko má rozvinutý lodní průmysl s několika významnými hráči, kteří se zaměřují na stavbu, opravy a modernizace. Největší společností v tomto sektoru je BLRT Group, která provozuje loděnice v Tallinnu, Litvě a Finsku. Lodní sektor v Estonsku zaměstnává tisíce lidí a přispívá významným způsobem k národní ekonomice.
Zelené zdroje místo ropných břidlic
Projekt vybudování centra pro modernizace lodí zapadá do plánované transformace estonské energetiky a průmyslu. Tradiční spalování ropných břidlic, které dlouhá léta dominovalo energetickému mixu země, postupně ustupuje obnovitelným zdrojům, zejména větrným parkům. Přebytky z výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů pak budou využity k výrobě zeleného vodíku, který může být sloužit jako palivo mimo jiné v lodní dopravě.
Souběžně s tímto plánem estonské chemické závody budují systémy zachycování a využívání uhlíku. Zachycený oxid uhličitý bude uložen v podzemí a dále využit k výrobě metanových směsí vhodných pro pohon zaoceánských lodí a trajektů. Jedním z klíčových projektů v oblasti čisté energie je plánovaný závod na výrobu zeleného metanolu v Pärnu, který vznikne ve spolupráci s nizozemskou společností Power2X. S investicí ve výši jedné miliardy eur a plánovanou kapacitou výroby 1,5 milionu tun metanolu ročně se stane největším zařízením svého druhu v Evropě. Zahájení provozu je plánováno na rok 2028 a projekt by měl vytvořit více než 2 tisíce nových pracovních míst.
Pokud se podaří v plánovaném modernizačním centru propojit estonský lodní průmysl s kapacitami na výrobu metanolu a vodíku, vznikne významné centrum inovací v oblasti udržitelné dopravy a čisté energie.
Estonsko poptává subdodávky i know-how
Výstavba centra pro modernizaci lodí i rozvoj zeleného metanolu představují příležitosti nejen pro estonskou ekonomiku, ale i pro zahraniční partnery, včetně českých firem, zejména v oblasti strojírenství, ekologických technologií a energetiky. Český průmysl má silnou tradici ve výrobě lodních komponent a inženýrských řešení, což ho činí ideálním partnerem pro Estonce.
Možnosti zapojení českých firem zahrnují:
- dodávky technologií pro modernizaci lodních pohonů a systémů pro alternativní paliva
- výrobu a dodávku komponent pro zelený metanol a vodíkové technologie
- poskytování inženýrských služeb a vývoj ekologických řešení pro lodní průmysl
- spolupráci na výzkumu a vývoji udržitelných energetických technologií
Spolupráce s estonskými partnery by mohla českým firmám přinést nové zakázky, posílit jejich konkurenceschopnost na evropském trhu a přispět k naplňování evropských klimatických cílů. S rostoucí poptávkou po zelených technologiích v lodním průmyslu a energetice se českým společnostem otevírá možnost stát se klíčovými hráči v této oblasti.
Petr Preclík, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tallinnu
Kristýna Ederová, stážistka, Velvyslanectví ČR v Tallinnu