Čeští skláři a designéři se představili novinářům z Francie

Francouzští novináři z lifestylových časopisů navštívili v rámci incomingové mise Česko. Prošli si prestižní přehlídku Designblok, designérská studia i showroomy českých firem. Díky akci PROPED tak získali přehled o významném segmentu českého kreativního průmyslu.

Novináři si mimo jiné prohlédli i prestižní přehlídku Designblok. Foto: Velvyslanectví ČR v Paříži

Říjnová návštěva zahraničních novinářů specializujících se na design, architekturu a doplňky (šlo o zástupce prestižních titulů IDEAT a ELLE Décoration) se uskutečnila díky finanční podpoře projektů ekonomické diplomacie a ve spolupráci s agenturou Profil Media. Jejím cílem bylo rozšířit povědomí o české designové scéně, kreativních značkách a samotném festivalu mezi čtenáře renomovaných odborných periodik v zahraničí. Pro novináře z Francie, ale i Německa a Rakouska připraven bohatý program, který je zavedl i mimo hlavní dějiště Designbloku do míst, kde vznikají artefakty a hodnoty současného moderního českého designu navazující na historickou řemeslnou tradici.

Letošní 23. ročník Designbloku se konal ve dvou hlavních lokalitách v Praze – v prostoru bývalého kláštera svatého Gabriela na Smíchově Gabriel Loci a v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Bývalý klášter hostil přehlídky ateliérů Superstudio, Openstudio i Art House a nabídl přehlídku současného moderního českého i zahraničního designu v historickém prostředí s jedinečným geniem loci. Novináři navštívili originální instalace perspektivních českých nábytkářských firem jako Master&Master, TODUS, TON, mmcité, designového osvětlení Brokis, sklářských značek Bomma a Rückl a mnoho dalších.

Moderní české sklo zná i Paříž

Součástí programu pro zahraniční novináře byly také návštěvy českých designérských studií, showroomů a ateliérů. V Křišťálovém údolí, které propojuje sklářské, bižuterní a šperkařské firmy na Liberecku, měli novináři možnost navštívit ikonické sídlo české sklářské a designérské společnosti Lasvit v Novém Boru. Architektura tohoto místa, které tvoří tradiční sklářský dřevěný dům ze začátku 19. století doplněný o moderní skleněný dům, odkazuje na silnou historickou tradici sklářství ve spojení s moderním a inovativním designem. Skleněná plastika této prestižní a v zahraničí žádané značky je k vidění také v Paříži, v neoklasicistní budově hotelu Peninsula.

Ve sklářské huti sklárny AJETO v Lindavě mohli zahraniční novináři sledovat výrobu a tradiční ruční práci mistrů sklářů při tavení skla, foukání a jeho dalším zpracování. Navštívili také sídlo výrobce křišťálu Preciosa, který se specializuje na křišťálové komponenty a šperkové kameny, dekorativní i technické sklo, křišťálové šperky nebo světelná řešení. Svítidlo z lustrařské díly nedaleko Kamenického Šenova zdobilo například i sídlo francouzského panovníka Ludvíka XV.

Během prohlídky showroomu společnosti USSPA v Zelenči u Prahy měli novináři možnost vidět širokou škálu venkovních vířivek a domácích spa v sofistikovaném designu, za který tato úspěšná rodinná česká firma získala řadu prestižních mezinárodních ocenění. USSPA navíc využívá při výrobě své vlastní technologie.

Stále více českých firem spolupracuje s designéry a využívá designu, kreativity a inovací jako nástrojů pro zvýšení atraktivity, kvality a životnosti svých výrobků. Kreativní průmysl v Česku produkuje 5 % HDP a meziročně roste rychleji než tradiční odvětví tuzemského průmyslu. Ekonomická diplomacie si je vědoma významu tohoto odvětví pro zvýšení přidané hodnoty české ekonomiky a image naší země v zahraničí a české kreativní firmy podporuje.

Zuzana Gamrotová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Paříži

Foto: Velvyslanectví ČR v Paříži

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět