ČESKÉ FIRMY JSOU O KROK BLÍŽ EXPORTU MASA DO VIETNAMU

Česko se přiblížilo k získání licence na dovoz vepřového a hovězího masa do Vietnamu. Otevírá se tak pole možností exportu do země, která se stala jedním z nejdynamičtějších trhů v jihovýchodní Asii.

Ilustrační foto: Shutterstock

Jednání napomohla mimo jiné inspekční cesta zástupců Veterinární správy Vietnamu do Česka, která v rámci PROPED proběhla letos v červenci. Právě tamní veterinární správa je stěžejní součástí procesu získání licence pro dovoz českého vepřového, hovězího a jiných masných výrobků do Vietnamu. Vietnamští veterinární lékaři mohli vidět, že české podniky nejenže splňují nejvyšší hygienické standardy, ale jsou též vybaveny moderními technologiemi a zejména profesionálním, kvalifikovaným a pečlivým personálem, který je páteří úspěchu masné výroby v zemi. Velvyslanectví ČR v Hanoji společně s Ministerstvem zemědělství ČR jakožto i Státní veterinární správou ČR budou nadále vyvíjet úsilí k dokončení procesu a získání vietnamské dovozní licence.

Česko má dobrou reputaci

Vietnam se stal významným dovozcem hovězího a vepřového masa z Indie, USA, Kanady, Austrálie a několika zemí Evropy. Českým firmám se snad již brzy otevře příležitost nabídnout své produkty na tomto rozvíjejícím se trhu, jakmile se proces licencování dovozu dokončí. Kvalita a bezpečnost českého masa mohou být významnou konkurenční výhodou. Česká republika, která má dlouhou tradici ve výrobě kvalitního masa s vysokými standardy bezpečnosti a hygieny a může využít této reputace pro získání důvěry vietnamských spotřebitelů. Moderní technologie a postupy v českém masném průmyslu mohou být prezentovány jako garance kvality, která splňuje přísné evropské normy.

Vietnam je každopádně z hlediska spotřeby masa významným trhem nejen v Asii: patří mezi 10 největších konzumentů vepřového masa na světě. To tvoří přibližně 70 % celkové spotřeby masa v zemi a jeho spotřeba na hlavu navíc stoupá. Hovězí maso má ve vietnamské kuchyni menší, zato však rostoucí podíl, zejména mezi střední třídou a v městských oblastech. Spotřeba hovězího roste díky zvyšující se kupní síle a měnícím se stravovacím návykům. V minulosti hovězí maso nebývalo tak typickou složkou vietnamského jídelníčku, jelikož byl skot používán zejména k práci na poli. S narůstající mechanizací zemědělství však stroje již často vytlačují tradiční pluhy a krávy a buvoli jsou tak mnohem častěji zařazeni do jídelníčku nejen bohatých Vietnamců.

FOTOGALERIE

 

Zástupci vietnamské veterinární správy si v Česku prohlédli řadu firem, které se specializují na zpracování masa. Foto: Velvyslanectví ČR v Hanoji

Nové trendy na masném trhu

Vietnamské spotřebitelské chování se rychle mění, zejména ve metropolích jako jsou Ho Či Minovo Město, Hanoj či Da Nang. S rostoucí střední třídou a urbanizací roste také zájem o kvalitnější a bezpečnější potraviny. Spotřebitelé jsou stále více informováni o zdravotních aspektech potravin a dávají přednost produktům, které jsou čerstvé, kvalitní a pocházejí z důvěryhodných zdrojů. S tím souvisí také rostoucí zájem o dovážené potraviny, které jsou často vnímány jako bezpečnější a kvalitnější než místní produkce. Zejména v posledních dvou desetiletích se ve Vietnamu rozšířily steakové a barbecue restaurace, což odráží nejen měnící se kulinářské preference, ale i rostoucí chuť po gastronomických zážitcích zaměřených na maso.

Roste i zájem o bioprodukci

Zvyšující se povědomí o zdravém životním stylu vede k větší poptávce po organických a bioproduktech. Spotřebitelé jsou ochotni platit vyšší ceny za certifikované organické potraviny, které jsou považovány za zdravější a ekologicky šetrnější. Rostoucí střední třída je připravena investovat do prémiových produktů, včetně kvalitního masa. Tento segment trhu hledá vyšší kvalitu a je ochoten platit za lepší produkty, což v budoucnu představuje další příležitost pro české firmy nabízející prémiové masné výrobky.

Nikola Sichlerová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Hanoji

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět