BRAZILSKÝ MALOOBCHOD ZÍSKAL ČESKOU STOPU, ZŮSTÁVÁ ALE OCHRANÁŘSKÝ

Podnikatel Daniel Křetínský převzal loni kontrolu nad francouzskou maloobchodní skupinou Casino Guichard-Perrachon, a tím i nad brazilskou dceřinou společností GPA, která ovládá největší supermarkety v zemi. Pro české výrobce to zásadní změny nepřinese, česká stopa by ale mohla otevřít nové obchodní příležitosti třeba v digitalizaci.

Ilustrační foto iStock

Grupo Pão de Açúcar (GPA) je největším maloobchodním gigantem v Brazílii. Provozuje více než 2 100 prodejen ve 21 brazilských státech a federálním distriktu. Mezi její hlavní značky patří Pão de Açúcar, Extra, Assaí, Minuto Pão de Açúcar (prodejny na menší nákupy) a Compre Bem. GPA se zaměřuje nejen na velké hypermarkety, ale i na menší prodejny a nový koncept rychlého nákupu, což jí umožňuje pokrýt širokou škálu spotřebitelů v různých regionech. GPA je od roku 2012 pod plnou kontrolou francouzské skupiny Casino, která nyní přechází pod český kapitál, což znamená významný posun v jejím obchodním směřování.

Složité regulace a silná konkurence

Přestože tento krok může působit jako výhoda pro české firmy, které mají zájem o expanzi na brazilský trh, je otázkou, zda skutečně přinese nějaké zásadní změny v přístupu k českým produktům. Brazílie je obrovský trh, ale její dynamika je specifická – s politikou chránící vnitřní trh, tím vznikající silnou konkurencí domácích produktů a složitým regulačním prostředím. I přes akvizici by se mohlo stát, že zásadní změny v přístupu k zahraničním produktům, včetně těch českých, nebudou okamžitě viditelné.

České firmy by však mohly využít nových obchodních kanálů, které akvizice otevřela, včetně spolupráce s technologickými partnery, kteří mohou mít lepší přístup k inovacím a novým trendům v oblasti maloobchodu. Například české firmy zaměřené na technologie pro maloobchod, automatizaci nebo e-commerce by mohly najít uplatnění v digitálních startupech nebo inovacích, které GPA podporuje.

Pro české exportéry zůstává i nadále klíčové být připraveni na konkurenci na brazilském trhu a hledat příležitosti k navázání partnerství s místními distributory a maloobchodními řetězci.

Caroline Klauszová, ekonomická specialistka, Generální konzulát ČR v São Paulo

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět