BOSNA A HERCEGOVINA INVESTUJE NEJVÍCE DO STAVBY DÁLNIC
V době ekonomického oslabení v důsledku pandemie covid-19 k oživení hospodářství Bosny a Hercegoviny přispívají významné investice do dálniční infrastruktury. Dálniční síť země je zatím velice omezená, rychle ale narůstá zejména díky stavbě panevropského dálničního koridoru Vc.
S množstvím nových tunelů je nutné počítat i na chystaných dálničních úsecích. Ilustrační foto: Shutterstock
Koridor je do velké míry financován úvěry Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) a Evropské investiční banky (EIB) a granty Evropské unie. Tyto instituce poskytly většinu prostředků z celkové investice 1,1 miliardy eur.
Dálniční koridor Vc bude mít na území Bosny a Hercegoviny délku 325 kilometrů a napojí ji na evropskou dálniční síť ve směru na Budapešť. V Bosně a Hercegovině propojí hlavní město Sarajevo s Mostarem na jihu a dopravním uzlem Doboj na severu. Z Mostaru bude dálnice pokračovat na jadranské pobřeží do Chorvatska.
NÁROČNÉ STAVBY MOSTŮ A TUNELŮ
Vzhledem k hornatému profilu na většině území Bosny a Hercegoviny zahrnuje koridor řadu investičně náročných staveb v podobě mostů a tunelů. Největší z nich bude tunel, který má být proražen v horském masivu Prenj a má tak významně zkrátit cestu mezi Sarajevem a Mostarem. Tunel povede náročným horským terénem a bude dlouhý přes 10 kilometrů, čímž se stane nejdelším tunelem v regionu. Předpokládaná doba stavby je 6-7 let. Celý dálniční úsek, na kterém se tunel bude nacházet, bude na 35 kilometrech zahrnovat celkem 12 tunelů a 10 mostů. Předpokládaný rozpočet tohoto úseku je 600 milionů eur, což je více než polovina stávajícího rozpočtu na celý koridor. Vypsání tendru na stavbu úseku koridoru zahrnujícího tunel Prenj a související konzultační služby (stavební dozor) se očekává v nejbližších měsících.
Další částí koridoru, kde se připravuje vypsání tendru, je 36 kilometrů mezi městy Žepče a Doboj (úsek Poprikuše-Medakovo). EIB na stavbu poskytne 340 milionů eur. Financování zatím není zajištěno pro 36 kilometrů dálnice od Doboje k městu Modrića, kterými bude koridor Vc na území Bosny a Hercegoviny završen. Zde by na koridor měla navázat také další plánovaná dálnice v délce 37 kilometrů, která povede na východ do města Bijeljina a napojí se na dálniční síť v sousedním Srbsku.
DÁLNICE SARAJEVO – BĚLEHRAD
Panevropský Koridor Vc není jediným velkým dálničním projektem na území Bosny a Hercegoviny. Pro propojení se zeměmi regionu bude mít zásadní význam také plánovaná dálnice Sarajevo – Bělehrad. Mají být vystavěny hned dvě dálniční trasy, které propojí hlavní města Bosny a Hercegoviny a Srbska. Jedna povede od Sarajeva na východ přes město Višegrad a jižním Srbskem. Druhá povede na sever přes Tuzlu a Bijeljinu. Odhaduje se, že hodnota investice bude okolo 2,5 miliardy eur. Na základě mezistátní smlouvy se na financování stavby dálnice na území Bosny a Hercegoviny má podílet Turecko, přesný model financování ale zatím není znám.
V tuto chvíli probíhají práce na úsecích v celkové délce 54 kilometrů. V provozu je celkem asi 190 km dálnic, z toho 65 kilometrů na koridoru Vc. Do stavby dálnic se v minulosti zapojila například česká firma OHL ŽS.
Realizace koridoru Vc a ostatních plánovaných dálnic výrazně usnadní cestování Bosnou a Hercegovinou, zejména ale zásadně vylepší dopravní propojení s EU a sousedními zeměmi a překreslí tak dopravní trasy v celém regionu. Koridor Vc představuje velkou příležitost pro hospodářský rozvoj Bosny a Hercegoviny a přilákání zahraničních investic.
Ondřej Picka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Sarajevu