Ambasády pomáhají podnikatelům i přes online konzultace

Již se stalo tradicí, že naši ekonomičtí diplomaté z celého světa koncem června nabízejí konzultace českým podnikatelům. Jejich záměr je jasný – možnost prodiskutovat podnikatelské záměry v zahraničí a předání informací, jak proniknout na daný trh, čemu se vyhnout a na co si dát pozor. Letos se konzultace přesunuly do digitálního světa, jejich cíl se však nemění. Již proběhly konzultace s ekonomickými diplomaty z Velké Británie, Ruska, Japonska a USA. V červnu organizujeme další sérii konzultací.

 

Foto: Shutterstock

Konzultace potvrdily zájem českých firem o uplatnění svých výrobků a služeb na zahraničních trzích. Současný vývoj také potvrdil trend posilování trvalé přítomnosti českých firem na zahraničních trzích. Konkrétně na trhu USA, česká společnost zabývající se vývojem a výrobou zdravotních prostředků je rozhodnuta převést do USA část své výroby a pravděpodobně i vývoje. Uvedený krok jí umožní obejít tarifní i netarifní překážky, které v důsledku pandemické krize vyvstaly a jejichž uplatňování může v budoucnu ještě zesílit. Protekcionistické tendence ze strany USA a zřetelná snaha o návrat výroby do země se staly neopomenutelnou součástí sílícího předvolebního klání.

Nabídky ze strany českých firem také korespondují s rozvojem autonomního řízení a elektro-mobility v USA. Právě oslabení prodeje osobních vozů způsobené zhoršenou ekonomickou situací spotřebitelů se paradoxně může stát stimulem rozvoje inovativních nápadů a nových technologií, odkud nabídky zmíněných českých firem přichází. Trend zelených technologií potvrzují i příležitosti ve Velké Británii – tato země zavádí nízkoemisní zóny ve velkých městech a od roku 2035 chce zakázat prodej nových aut se spalovacími motory, i proto je elektromobilita jedním z velkých témat a příležitostí na tomto trhu.

Individuální konzultace proběhly i s ekonomickým diplomatem v Rusku, Tomášem Hartem. Pro mnoho českých firem, například Budějovický Budvar, patří Rusko mezi hlavní vývozní trhy. Proto tamní vývoj pečlivě sledují a během konzultace se exportní manažerka zajímala o spotřebu piva během pandemie a další opatření související s koronakrizí. Mnoho firem má v Rusku projekty ještě ve fázi vývoje a uzavření hranic přišlo pro ně ve velice nevhodnou dobu. Tyto firmy se zajímají o režim cestování z a do Ruska a odhad, kdy by jejich ruští partneři mohli za nimi přiletět do Česka nebo kdy by se oni mohli vydat do této velké země na východě. Rusko má také letos být zemí-partnerem Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně a tak některé účastníky konference zajímala i situace ohledně ruského státního rozpočtu, ze kterého by se měla hradit velká část nákladů na účast.

Pokud jde o možnosti pro uplatnění na japonském trhu, v převážné většině o tyto konzultace projevily zájem české firmy, působící v oblastech informačních technologií a farmaceutického průmyslu.

Oba uvedené sektory patří k těm nemnoha oblastem, které vyjdou z aktuální „koronavirové“ krize s vysokou pravděpodobností velmi posíleny. To s sebou nepochybně přinese mnoho příležitostí  pro uplatnění českých firem i na tak vzdáleném a konkurenčním trhu, jako je ten japonský.

Další konzultace s našimi ekonomickými diplomaty např. z Kanady, Turecka, Indie či Mongolska, budou probíhat v červnu, jejich úplný seznam najdete zde i v sekci Akce. Na jednotlivé konzultace se lze přihlásit přes e-mail michaela_koletova@mzv.cz. Registrace je platná po potvrzení ze strany pořadatele.

 

Michaela Chrtová

 

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět