Lotyšsko vypsalo tendr na rychlodráhu na letiště

Projekt rychlodráhy Rail Baltica, označovaný za největší investiční akci v Pobaltí za posledních 100 let, míří do další fáze. Lotyšsko vypsalo tendr na výstavbu železniční stanice na mezinárodním letišti v Rize.

Vizualizace železničního terminálu na letišti v Rize. Foto: Rail Baltica

Zakázka v hodnotě 250-280 milionů eur se týká nejen vybudování samotné letištní stanice, ale také související železniční infrastruktury. Stavební práce jsou rozvrženy do několika etap. V první fázi by měla být realizována železniční stanice v podobě moderního multifunkčního komplexu pro cestující. Provedení stavby by mělo odkazovat na tradiční stavební materiály v Lotyšsku, tedy zejména dřevo.

Nádražní terminál by měl být několikaúrovňový a na něj by měla navazovat železniční trať na vlakové estakádě spojená se stometrovým nadjezdem nad ulicí K. Ulmaņa. V plánu je vybudovat dvě železniční tratě, aby po nové železnici mohl jezdit vysokorychlostní vlak Rail Baltica a zároveň každých 30 minut příměstský vlak spojující letiště s centrem hlavního města. Terminál se po dokončení stane prvním propojením vysokorychlostní tratě a infrastruktury letecké přepravy v Pobaltí.

Přihlášku do tendru je možné podat do 10. 1. 2020 a veškerá potřebná dokumentace je zveřejněna na https://www.eis.gov.lv/EKEIS/Supplier/Procurement/29274.

Rail Baltica je projektem vysokorychlostní železniční trati, která plánuje propojit státy Pobaltí s evropskou železniční sítí. Vznikne tak přímé spojení Tallinnu s Varšavou přes Rigu a litevský Kaunas. Bude zajišťovat osobní i nákladní železniční dopravu a povede k lepší provázanosti infrastruktury střední a severní Evropy. Předpokládaná celková délka je bezmála 900 km. Projekt by měl být dokončen do roku 2026 a je kromě příspěvků z národních rozpočtů pobaltských států financován EU, konkrétně Nástrojem pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF).

Marta Hušková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Rize

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět