Slovensko připravuje masivní investice do silničních mostů

Slovensko musí v následujících letech začít masivně investovat do oprav mostů, jejichž stav se dlouhodobě zhoršuje a mnohé z nich jsou jen krok od havarijního stavu. Situaci chce zvrátit vedení ministerstva dopravy, které plánuje velkou rekonstrukci mostů formou PPP, chystají se také klasická výběrová řízení. Oboje představuje šanci pro české projektanty i zhotovitele.  

Se špatným technickým stavem se potýká i ikonický Most SNP v Bratislavě. Foto Shutterstock

Stav mostů na Slovensku se rychle zhoršuje. Zatímco před pěti lety byl počet mostů klasifikovaných v kategorii „špatný stav“ 782, letos to bylo již 1918. Vysoký nárůst lze pozorovat rovněž v kategorii velmi špatný stav mostu. V havarijním stavu je aktuálně téměř 60 mostů. V nejhorším stavu jsou mosty v Prešovském kraji, kde jich je v uspokojivém až havarijním stavu přes tisíc, druhý nejhorší stav má Banskobystrický kraj a třetí Košický kraj.

Zakázky na poradenské služby

Národní dálniční společnost (NDS) má ve správě 850 mostů a letos plánuje opravit sedm z nich za více než 20 mil. eur. Půjde o dva mosty v úseku dálnice D1 Trnava – Horní Streda, jeden v okolí Trnavy na silnici R1, jeden na D1 na Liptově, dva v okolí Zvolena a jeden u Galanty. Radikálně chce situaci zlepšit současné ministerstvo dopravy pod vedením ministra Jozefa Ráže ml., což také deklarovala čtvrtá vláda Roberta Fica ve svém programovém prohlášení. Investice do mostů a jejich rekonstrukce jsou pro ministerstvo dopravy naprosto klíčové, prohlásil Jozef Ráž ml.

Kroky k opravě, výstavbě a provozu vybraných mostů na silnicích I. třídy prostřednictvím projektů PPP již ministr Ráž začal a vyhlásil veřejné zakázky na poradenské služby za téměř 8 mil. eur. Cílem studie je odpovědět na to, kolik mostů a jakým způsobem se zrekonstruuje, a současně se určí potřebný finanční rozsah PPP projektu. Poradce pak následně připraví veřejné zakázky na budoucího koncesionáře, upřesnilo ministerstvo dopravy.

Fond po vzoru Česka

Ministerstvo dopravy a výstavby SR považuje koncepční řešení problematiky mostů za mimořádně důležité. Aktuálně se proto zabývá možností vytvoření Fondu dopravní infrastruktury po vzoru Česka.

Kromě problémů s finančním zabezpečením údržby a opravy mostů zápasí Slovensko rovněž s nedostatkem fundovaných odborníků v této oblasti. Díky neodborným postupům byly v mnoha případech finanční prostředky investovány do oprav neefektivně a neřešila se tak samotná podstatu problému.

Opravy či rekonstrukce e mostů na Slovensku mohou být významnou příležitostí pro české firmy z oblasti stavebních konstrukcí a mostů, ale i pro odborníky v oblasti projektové dokumentace. V Česku existuje několik firem, které mají s opravami a rekonstrukcí silničních mostů bohaté zkušenosti, a tak by své know-how mohly nabídnout na Slovensku. Jednotliví správci mostů budou postupně na rekonstrukci mostů vypisovat výběrová řízení. České firmy by proto pravidelně měly sledovat oznámení o nových veřejných zakázkách.

Petr Darmovzal, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bratislavě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět